Aktivní odpočinek – relaxační cvičení

Aktivní odpočinek – relaxační cvičení

Cvičení pro aktivní odpočinek – relaxační cvičení

Seminární práce – trenér licence B

Autor:
Jakub Šrámek, Ostrava

Obsah

Úvod……………………………………………………. 3
Relaxace………………………………………………. 3
Relaxační cvičení………………………………… 3
Aspekty napětí……………………………………….. 4
Příprava k relaxačnímu cvičení…………………. 4
Progresivní uvolňování svalů……………………. 5
Zkrácená progresivní relaxace………………….. 6
Autogenní trénink……………………………… 6
Cíle autogenního tréninku………………………… 7
Autogenní trénink – základní stupeň………….. 7
Autogenní trénink – prostřední stupeň………. 9
Autogenní trénink – vyšší stupeň………………  9
Relaxace při hudbě……………………………..  10
Literatura.     ……………………………………… 11

 

Úvod

Každý z nás se během života setkává s náročnými situacemi, které se postupně učí zvládat. Nahromadí-li se více takových situací, říkáme, že jsme ve stresu. Stres způsobí vylučování některých hormonů do krve. Zvýšené duševní napětí se také projevuje stažením svalstva. Nedochází k uvolnění, objeví se nepříjemné bolesti hlavy, svalů, zad, svíraní na hrudi a další. Dlouhodobé napětí svalů spotřebovává nadměrnou energii, to pak způsobí, že se člověk cítí unavený až vyčerpaný. Může také docházet k různým onemocněním. Napjatý člověk má neklidný spánek a potíže s usínáním. Neodpočine si a výsledkem je tedy bludný kruh, stále narůstajícího napětí a podráždění.

Problémy které nám říkají, že se necítíme uvolněně:

  • Po většinu dne napjatost svalů a ráno se necítíme svěží
  • Unavenost, nevíme důvod unavenosti
  • Časté bolesti hlavy (více než 1krát, 2krát týdně)
  • Špatný spánek
  • Bolesti žaludku (více než 1 krát, 2 krát týdně), je možné že jsou způsobeny napjetím.
  • Cítíme vnitřní napětí
  • Třes končetin
  • Podrážděnost a snadná vyprovokovatelnost

I když netrpíme žádným z těchto problémů, je vhodné naučit se relaxovat a uvolnit se.

Celá seminární práce ke stažení zde: Cviceni_pro_aktivni_odpocinek_-_relaxacni_cviceni-šrámek

Seminární práce se řídí autorským práve. V případě jakéhokoliv použití kontaktujte autora práce.